Waarom zijn vogels soms te dik?

02 juni 2016 door Eos-redactie

Biologen vragen het zich al lang af: waarom hebben sommige trekvogels meer vetreserves dan nodig is voor hun reis? Omdat het de voortplanting ten goede komt, melden Amerikaanse wetenschappers in Auk: Ornithological Advances.

Voor ze aan hun trek beginnen, leggen vogels vetreserves aan die hen de nodige energie moeten leveren tijdens de reis. Dat sommige dieren te veel vet lijken op te slaan is vreemd, want overtollig vet moet worden meegesleurd.

Het vet zou een verzekering tegen voedselschaarste bij aankomst kunnen zijn, denken sommige biologen. Volgens andere geeft het de voorplanting een boost. Eieren leggen en uitbroeden vreet namelijk veel energie. De nieuwe studie ondersteunt die tweede hypothese.

De Amerikaanse onderzoekers analyseerden gedurende veertien jaar verzamelde gegevens van twaalf trekvogelsoorten bij aankomst in en vertrek uit hun broedgebied rond het Ontariomeer. Daaruit blijkt dat vrouwtjes met meer vetreserves arriveren dan mannetjes. Verder bleken vogels die later aankomen over meer vetreserves te beschikken dan vroege vogels – terwijl je volgens de verzekeringshypothese zou verwachten dat het net andersom is. Zowel vrouwtjes als mannetjes hadden bovendien minder vetreserves in het najaar dan in het voorjaar.

Die laatste vaststelling doet vermoeden dat ook mannetjes wat extra vet meedragen om zich voor te bereiden op hun ouderlijke taak. (ddc)