Haarkleur van onbekende misdadigers is te voorspellen

17 april 2018 door EV

Dat onze haarkleur grotendeels genetisch bepaald is, is al langer bekend. Maar tot nu toe hadden wetenschappers nog maar een handvol van die genen gevonden.

Daar komt nu verandering in, dankzij het grootste internationale onderzoek ooit op dit gebied. Van bijna 300.000 mensen van Europese afkomst verzamelden wetenschappers DNA. Ze vergeleken de haarkleur die de proefpersonen hadden opgegeven, met de genetische informatie op miljoenen verschillende locaties op hun genoom. Uit de analyse bleek dat 124 genen een invloed hebben op hun haarkleur. Van meer dan 100 daarvan was tot nu toe onbekend dat ze ook maar iets met pigmentatie te maken hadden.

Volgens prof. dr. Manfred Kayser van de afdeling Genetische Identificatie van het Erasmus MC in Rotterdam, een van de leiders van het onderzoek, maken de resultaten het wetenschappers mogelijk om haarkleur veel accurater te voorspellen dan tot nu toe mogelijk was. In forensisch onderzoek bijvoorbeeld kan dat bijzonder nuttig zijn. Vinden onderzoekers DNA op een plaats delict, dan kan het voorspellen van de haarkleur van de onbekende daders helpen om hen op te sporen. Zeker wanneer standaard forensische DNA-profilering daarvoor niet volstaat.

De onderzoekers verwachten dat hun resultaten ook relevant zullen zijn voor het beter begrijpen van het ontstaan van ziektes zoals huidkanker.