Nobelprijs Chemie voor trio DNA-onderzoekers

07 oktober 2015 door Eos-redactie

Dit jaar gaat de Nobelprijs voor de Chemie naar het trio Tomas Lindahl, Paul Modrich en Aziz Sancar. Ze brachten op moleculair niveau in kaart op welke manier onze cellen beschadigd DNA herstellen en genetische informatie bewaren.

De reden waarom ons genetisch materiaal niet simpelweg uiteenvalt in chemische chaos, is dat een moleculair systeem het DNA voortdurend in de gaten houdt en repareert. De Nobelprijslaureaten deden dat systeem uit de doeken. Elk droegen ze op hun eigen manier en met hun eigen onderzoek bij aan onze kennis over de repartiekit van ons DNA.

De bevindingen van het trio brachten ons fundamentele kennis over de werking van een cel. Kennis die de weg plaveit voor nieuwe kankerbehandelingen.

Tomas Lindahl werd in 1938 geboren in Stockholm, Zweden. Hij is verbonden aan het Francis Crick Institute in het Verenigd Koninkrijk. De Amerikaan Paul Modrich (1946) werkt aan Duke University (VS). Aziz Sancar ten slotte werd in 1946 geboren in Turkije, en is professor aan de University of North Carolina in de VS.