Ontdekkers neutrinomassa krijgen Nobelprijs Fysica

06 oktober 2015 door Eos-redactie

De Nobelprijs voor de Fysica gaat naar de Japanner Takaaki Kajita en de Canadees Arthur B. McDonald. Ze krijgen die eer voor hun ontdekking van neutrinoschommelingen.

De Nobelprijs voor de Fysica gaat naar de Japanner Takaaki Kajita en de Canadees Arthur B. McDonald. Ze krijgen die eer voor hun ontdekking van neutrino-oscillaties. Zo bewezen ze dat neutrino’s massa hebben.

Hun onderzoek heeft ons begrip van de eigenschappen van materie veranderd, en bleek cruciaal voor onze kennis van het universum, aldus het Nobelprijscomité.

Kajita deed zijn ontdekking met de Super-Kamiokande-detector in Japan, terwijl McDonald in zijn thuisland Canada experimenten uitvoerde aan het Sudbury Neutrino Observatory (zie infographic). Ze stelden vast dat neutrino’s die van de zon afkomstig zijn, onderweg naar de aarde niet verdwijnen. In de plaats daarvan nemen ze een andere identiteit aan.

Takaaki Kajita (1959) is professor aan de Universiteit van Tokyo, en daarnaast hoofd van het Instituut voor Onderzoek naar Kosmische Straling. Arthur B. McDonald (1943) is emeritus professor aan de Canadese Queen’s University. Voor hun Nobelprijs krijgen ze samen een geldsom van omgerekend zo’n 850.000 euro.