Qubits blijven intact, ook in zee

30 augustus 2017 door SST

Fotonen verstrengeld met een afstand van drie meter ertussen, daar kijkt niemand tegenwoordig nog van op. Maar in zeewater is het wel een primeur.

Eerder dit jaar slaagden Chinese fysici erin lichtdeeltjes (fotonen) naar een satelliet te sturen en weer terug zonder dat de verstrengeling – een kwantumtoestand die deeltjes via een mysterieuze link aan elkander koppelt – te breken. Daarmee verlegden ze het wereldrecord ‘verstrengelde deeltjes zo ver mogelijk van elkaar scheiden’ op meer dan 1.400 kilometer.

Een ander Chinees team heeft nu voor een tour de force gezorgd op hetzelfde gebied, maar in een iets ander speelveld: niet in de lucht en de ruimte, maar in zee. Het lukte de onderzoekers verstrengelde fotonen doorheen een bak zeewater te sturen terwijl ze tot drie meter van elkaar verwijderd waren. Ook hier bleef de kwantumverstrengeling intact. De vorsers gebruikten fotonen met een golflengte die overeenstemt met het blauwgroene deel van het spectrum, omdat de absorptie door zeewater dan het laagst is (daarom ook de blauw kleur van de zee).

"Kwantuminformatici willen verstrengelde fotonen als qubits gaan gebruiken in hun kwantumcomputers"

Met verstrengelde fotonen kan informatie versleuteld worden overgebracht, waardoor dit onderzoek op grote interesse kan rekenen van kwantuminformatici. Die willen verstrengelde fotonen als qubits (kwantumbits: eenheden van kwantuminformatie) gaan gebruiken in hun kwantumcomputers. Zo’n computer moet natuurlijk robuust zijn, en als informatie moet worden verzonden helpt het dat dit ook onder water kan.