‘Rioolgas’ is giftig, maar ook van levensbelang

13 december 2016 door Eos-redactie

Waterstofsulfide is een gif dat al eens wordt gebruikt door zelfmoordenaars. Maar op celniveau speelt het gas een belangrijke rol in de energiehuishouding.

Inademing van waterstofsulfide – ook weleens rioolgas genoemd en bekend van haar rotte-eierengeur – kan bij voldoende hoge concentraties fataal zijn. Maar het gas speelt ook een levensnoodzakelijke rol, zo hebben Amerikaanse en Spaanse medische onderzoekers ontdekt.

Waterstofsulfide ontstaat wanneer zwavelhoudende organische stoffen zoals eiwitten gaan rotten. Dit proces vindt bijvoorbeeld plaats in rioleringen en waterzuiveringsinstallaties en veroorzaakt de typische geur. Maar op microscopische schaal blijkt het gas een belangrijke rol te spelen in de energiehuishouding van de biologische cel. Een enzym in de mitochondriën – de energiefabriekjes van de cel – gebruikt het immers als brandstof voor de productie van energie. De cellen die waterstofsulfide produceren bevinden zich in zowat alle weefsels en organen van het menselijk lichaam.

Verschillende rollen van waterstofsulfide verklaard