Afgewezen vlieg stort zich op alcohol

19 maart 2012 door Eos-redactie

Mannetjesvliegen die afgewezen worden bij een poging om met een vrouwtje te paren, zoeken hun toevlucht tot alcohol.

Onderzoekers aan de University of California stopten telkens een mannetjes- en een vrouwtjesvlieg samen in een soort ‘datingkamer’. Ze observeerden welke mannetjes erin slaagden met een vrouwtje te paren, en welke mannetjes werden afgewezen. Onmiddellijk daarna kregen de vliegjes de keuze tussen een alcoholische en een alcoholvrije oplossing. Mannelijke vliegen die konden paren consumeerden beduidend minder alcohol dan hun gefrustreerde collega’s.

Hoogstwaarschijnlijk wordt de voorkeur voor alcohol bij die laatste groep gestuurd vanuit de beloningscentra in het brein. De mannetjes die erin slaagden te paren, hadden een hogere concentratie van de neurotransmitter NPF in hun bloed. De neurotransmitter speelt vermoedelijk dan ook een sleutelrol in het natuurlijke beloningssysteem van de vliegen. Door te paren stijgt de concentratie, wat zorgt voor een vorm van voldoening. Afgewezen mannetjes krijgen die NPF-prikkel niet, en compenseren hun gebrek aan beloning door alcohol te drinken. De onderzoekers slaagden er zelfs in de hoeveelheid alcohol die een vlieg gebruikt te verhogen of te verlagen, enkel door de werking van NPF te activeren of te blokkeren. (kv)