Genetisch verband tussen parkinson en ALS

10 januari 2012 door Eos-redactie

Bij het ontstaan van beide ziekten speelt een gemeenschappelijke genetische factor een rol.

De ziekte van Parkinson en ALS ¬— amyotrofe laterale sclerose — hebben op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken. Het zijn wel allebei neurodegeneratieve ziekten waarbij zenuwcellen verloren gaan, maar Parkinson kenmerkt zich vooral door symptomen als trillen, traagheid en stijfheid, terwijl ALS leidt tot spierverlammingen en een vroegtijdige dood.

Onderzoekers van het UMC St Radboud en het UMC Utrecht hebben nu een genetisch verband gevonden tussen beide ziekten. Omdat in de familie van mensen die overleden zijn aan ALS, vaker dan gemiddeld parkinson voorkomt, besloten ze samen met een internationaal team van wetenschappers te onderzoeken of dit ook betekende dat bij het ontstaan van deze ziekten een gemeenschappelijke genetische factor een rol speelde. Ze ontdekten dat veranderingen in het ANG-gen – het gen dat betrokken is bij de vorming van bloedvaatjes en bij de uitgroei van zenuwcellen – het risico op zowel parkinson als op ALS zeer sterk verhogen. Hoe de veranderingen in het gen precies leiden tot parkinson en ALS zoeken ze nog verder uit. (ev)