Gezinssituatie beïnvloedt genoom kinderen

08 april 2014 door Eos-redactie

Kinderen die in armoede of een onstabiele gezinssituatie opgroeien, hebben kortere telomeren, wat wijst op sneller verouderende cellen.

Telomeren zijn de “kapjes” op de uiteinden van de chromosomen die het DNA beschermen tegen schade. Telkens als een cel deelt, worden die telomeren korter, tot ze ‘op’ raken en de cel ter dood is veroordeeld. Hoe korter de telomeren, hoe ouder de cel dus is. Wetenschappers van de University of California bestudeerden – naast een pak andere genetische eigenschappen – de telomeerlengte van veertig Afro-Amerikaanse negenjarige jongens. De jongens waarvan de moeder ongeschoold was, hadden 32 procent kortere telomeren van jongens van moeders die de middelbaar school wel afwerkten. De telomeren van kinderen uit stabiele gezinnen waren veertig procent langer dan van kinderen wiens moeder vaak van partner veranderde. De resultaten suggereren een verband tussen genetische eigenschappen en sociaal milieu, en laten zien dat de telomeerlengte een indicator kan zijn voor chronische stress op jonge leeftijd. (kv)