Nieuwe middelen tegen parkinson

03 oktober 2016 door Eos-redactie

Canadese wetenschappers hebben twee medicijnen ontwikkeld die mogelijk de ziekte van Parkinson kunnen stoppen.

De ziekte van Parkinson valt het zenuwstelsel aan en veroorzaakt bevingen, spierstijfheid en trage bewegingen. Oorzaak is de dood van hersencellen die dopamine produceren. Dopamine is cruciaal voor de communicatie tussen hersencellen. De huidige therapieën tegen parkinson proberen meestal de overlevende cellen meer dopamine te laten produceren. Dat lukt maar zolang er genoeg cellen overblijven.

De wetenschappers van de universiteit van Saskatchewan (Canada) pakten het anders aan. Zij namen het eiwit α-synucleïne (AS) in het vizier. Bij parkinsonpatiënten wordt dat eiwit verkeerd gevouwen, wat op zijn beurt leidt tot de dood van hersencellen die dopamine produceren. Ze ontwikkelden chemische stoffen uit componenten waarvan eerder onderzoek uitwees dat ze veelbelovend zouden kunnen zijn, zoals cafeïne, nicotine en het diabetesmedicijn metformine.

Twee van de stoffen bleken succesvol bij gistmodellen van parkinson. Ze voorkwamen dat de AS-eiwitten misvormd raakten en gingen samenklonteren. Daardoor waren de dopamineproducerende cellen ook beschermd. De middelen moeten nu nog verder worden getest bij diermodellen en bij mensen. Het onderzoek is gepubliceerd in het vakblad ACS Chemical Neuroscience. (lg)