Nieuwe ultradunne sensoren meten neuronale activiteit diep in de hersenen

Amerikaanse onderzoekers ontwikkelden nieuwe sensoren die diep in de hersenen activiteit kunnen meten van zowel grotere populaties als van individuele neuronen, bij zowel mensen als bij dieren.

Credit: David Baillot/University of California San Diego

Uit de studie van de onderzoekers van University California San Diego blijkt dat hun sensoren tot 10 centimeter diep in de hersenen activiteit kunnen meten met een hoge resolutie. De sensoren zijn erg dun; slechts 15 micron dik, of een vijfde van de breedte van een menselijk haar, en 1,2 millimeter breed. Ze kunnen tot 128 kanalen meten. Dat is veel meer dan de huidige klinische sensoren die maar 8 tot 16 kanalen kunnen meten. De sensoren werken bij zowel mensen als bij dieren en kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om de hersenactiviteit van patiënten met epilepsie of parkinson gedurende maximaal 30 dagen te monitoren.

‘De fabricatie van deze sensoren is heel mooi’, zegt Nick Ramsey, hoogleraar Cognitieve Neurowetenschappen aan UMC Utrecht. Hij doet zelf onder andere onderzoek naar het locked-in-syndroom en ontwikkelt implantaten en software voor mensen die daaraan lijden. ‘Deze onderzoekers zijn een van de eersten die met zo’n geavanceerd apparaat op de markt komen. Al is het geen volwaardig product. Er moet bijvoorbeeld nog een connector en versterker bij. Voor wetenschappers en wetenschappelijk onderzoek kunnen deze sensoren heel nuttig zijn. Ik twijfel er echter aan of ze bruikbaar zijn voor een kliniek, omdat ze eigenlijk te fijnmazig zijn, maar ook omdat men al zo lang gebruikmaakt van klinische sensoren. Ze moeten eerst hun nut in de wetenschap bewijzen vooraleer ze veel gebruikt zullen worden.’