Roterende eieren simuleren hersenschudding

27 januari 2021 door AB

Vooral klappen die draaiende bewegingen van het hoofd veroorzaken, vervormen het eigeel, dat hier model staat voor de hersenen.

Ons hoofd bestaat grofweg uit de hersenen, een schedel en het hersenvocht dat zich tussen de schedel en het brein bevindt. Dat deed drie Amerikaanse ingenieurs (Villanova University) ergens aan denken: namelijk een ei.

Model

Om uit te zoeken wat er in het brein gebeurt tijdens een hersenschudding bestudeerden deze wetenschappers wat er gebeurde als de eieren klappen kregen, zonder dat de eierschaal brak. De eierschaal stelt de schedel voor, het eiwit het hersenvocht en het eigeel het brein.

De ingenieurs onderzochten twee soorten klappen: rechtstreekste klappen en hoekslagen, die zorgen dat het hoofd een draaiende beweging maakt, de zogenoemde rotationele klappen. De eieren kregen wel een soort helm op om te zorgen dat de eierschaal niet kapot ging.

Scrambler

Voor de directe klappen lieten ze steeds een hamertje op het ei slaan en voor de rotationele klappen gebruikten ze een scrambler om het eigeel en eiwit te laten roteren. Met een speciale camera zagen de onderzoekers wat er met het eigeel en eiwit gebeurde.

Met name door de rotationele klappen vervormde het eigeel, constateren de onderzoekers. Directe klappen zorgden nauwelijks voor vervormingen. Ze vermoeden daarom dat klappen die draaiende bewegingen van het hoofd veroorzaken de meeste schade in het brein zullen aanrichten en hopen dat hun experimenten beter inzicht geven in wat er in het brein gebeurt tijdens een hersenschudding. Mogelijk dragen de bevindingen later bij aan het ontwerpen van helmen.

Klachten