Aarde heeft misschien 'haren' van donkere materie

25 november 2015 door Govert Schilling

Onze thuisplaneet zou wel eens dunne 'haren' van donkere materie kunnen hebben, die miljoenen kilometers lang zijn. Dat blijkt uit computersimulaties van Gary Prézeau van NASA's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, VS. Prézeaus resultaten zijn gepubliceerd in The Astrophysical Journal.

Donkere materie is nog nooit direct waargenomen, hoewel astronomen en natuurkundigen nauwelijks meer twijfelen aan het bestaan ervan. Naar alle waarschijnlijkheid bestaat donkere materie uit tot nu toe onbekende elementaire deeltjes met een relatief grote massa. Eerdere computersimulaties van het ontstaan van sterrenstelsels wijzen uit dat die deeltjes bij voorkeur langgerekte slierten vormen.

Prézeaus berekeningen laten nu zien dat de zwaartekracht van een ster of een planeet (dus ook van de aarde) zulke donkere-materieslierten kan 'focussen' in extreem dunne, langgerekte 'haren' met een hoge dichtheid. Prézeau benadrukt dat zijn resultaten nadere uitwerking en bevestiging verdienen. Maar als het zou lukken om nauwkeurig te 'voorspellen' waar de dichtheid van deze 'haren' het hoogst is, zou het volgens hem mogelijk moeten zijn om met behulp van een ruimtesonde ter plekke jacht te maken op de mysterieuze donkere materie.