Antares-raket explodeert op lanceerplatform

29 oktober 2014 door Govert Schilling

Een onbemande Antares-raket is dinsdagavond geëxplodeerd, enkele seconden na de lancering. Het toestel zat vol voorraden voor het internationale ruimtestation ISS.

Een onbemande Antares-raket is dinsdagavond onze tijd geëxplodeerd op het platform van NASA's Wallops-lanceerbasis in Virginia, enkele seconden na de lancering.

Het toestel had een Cygnus-vrachtschip vol voorraden voor het internationale ruimtestation ISS aan boord, en een aantal mini-satellieten. Bij de explosie is veel materiële schade aangericht, maar er zijn volgens NASA geen doden of gewonden gevallen.

Het ging om de derde lancering van een Cygnus-vrachtschip door het commerciële ruimtevaartbedrijf Orbital Sciences Corp., tevens bouwer van de Antares-raket. De oorzaak van de explosie is nog onbekend. De ISS-bemanning loopt overigens geen gevaar; er zijn voldoende voorraden aan boord.

Belgische inbreng

De raket zou overigens ook enkele Belgische experimenten mee naar de ruimte nemen. De makers van het bedrijf QinetiQ Space uit Kruibeke zagen zo hoe hun werk van twee jaar in een klap vernietigd werd.