Boeren in de ruimte

21 november 2016 door Eos-redactie

Bacteriën kunnen astronauten helpen betere gewassen te telen.

Naar Mars reizen, allemaal goed en wel, maar wat eten we onderweg en bij aankomst? Door gewassen op water te laten groeien, kunnen astronauten voedsel telen. Gentse onderzoekers bestuderen samen met het European Space Agency (ESA) hoe dat het best kan.

Rond de wortels van planten bevinden zich bacteriën die de plant beschermen. De wetenschappers teelden broodtarwe, durumtarwe, sojabonen en aardappelen, en voegden nieuwe bacteriën aan de bacteriegemeenschap toe. Op de aardappelen en durumtarwe hadden die geen effect. Maar de broodtarwe en sojabonen groeiden beter met de nieuwe bacteriën. ‘Elke plant heeft een specifieke samenstelling van de bacteriegemeenschap rond de wortels nodig om te groeien’, zegt Danny Geelen. ‘Dat we in hydrocultuur die samenstelling kunnen sturen en de planten beter laten groeien, is nieuw.’