'Brein Marsgangers in gevaar door straling'

02 mei 2015 door A

Astronauten die naar de planeet Mars gaan, zullen te maken krijgen met hersenschade door kosmische straling.

De onderzoekers van de Universiteit van Californië bekeken wat er met muizen gebeurt, als die worden blootgesteld aan stralen met bepaalde deeltjes die veel energie bevatten. De dieren bleken minder goed te functioneren, omdat hun zenuwstelsel wordt aangetast. 'Dat is geen goed nieuws voor astronauten die op een twee- of driejarige trip naar Mars worden gestuurd', aldus onderzoeker Charles Limoli.

Op Mars krijgen astronauten namelijk een soortgelijke lading deeltjes om hun oren. Hun capaciteit om onderzoek te doen wordt daardoor negatief beïnvloed en op lange termijn kan blijvende schade optreden. Volgens de onderzoekers is het gevaar niet onoverkomelijk, maar moet het wel worden onderkend en aangepakt, voordat mensen naar de rode planeet kunnen.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA zou in de jaren 2030 mensen naar Mars willen sturen. Het Nederlandse project Mars One wil al eerder mensen voorgoed naar Mars sturen en selecteert inmiddels kandidaten.

EOS WETENSCHAPDOSSIERS OP TABLET

WORDEN WIJ ALIENS? - Reizen naar de ruimte

Astronomen ontdekken steeds meer planeten – zogeheten exoplaneten – waar misschien leven mogelijk is. Sterker nog: er zitten planeten tussen waar de omstandigheden om leven te verwekken gunstiger zijn dan die op aarde. Het wordt daarom met de dag waarschijnlijker dat we binnenkort buitenaards leven zullen ontdekken. Misschien zijn wij dat zelf wel. Nogal wat avonturiers dromen van een verregaande verkenning van de kosmos. Een kolonie op Mars is daarin slechts een tussenstap naar andere, meer leefbare planeten. Wat houdt ons nog tegen?

In de digitale Eos wetenschapdossiers focust onze redactie telkens diepgaand op één onderwerp en dat vanuit verschillende wetenschappelijke invalshoeken. We bundelen daarvoor recente achtergrondstukken uit Eos, Memo, Psyche&Brein en Scientific American, aangevuld met extra foto's, video's en infografieken. Omdat we op tablet niet beperkt zijn door de lengte van het papier, kunnen we lijvige magazines aanbieden, ideaal voor de wetenschappelijke veelvraten!