Buitenaards leven in Canada

18 mei 2018 door KVDP

Twee pas ontdekte Canadese meren kunnen aanwijzingen bevatten over leven op een van de manen van Jupiter.

In het noorden van Canada bevindt zich Devoneiland. Op het onbewoonde eiland rust een reusachtige ijskap. Wetenschappers van de University of Alberta installeerden er een radar, die elektromagnetische golven uitzendt. Die zorgen ervoor dat de onderzoekers als het ware door het ijs heen kunnen kijken. Diep onder de ijskap, op respectievelijk 550 en 750 meter diepte, ontdekten de wetenschappers twee meren. Het water dat ze bevatten is vier tot vijf keer zouter dan zeewater.

Dat zich meren onder de Devonijskap bevinden, was een grote verrassing. Het ijs is namelijk heel koud: –18 graden Celsius. Het is het vele zout dat ervoor zorgt dat het water vloeibaar blijft. Vergelijk het met wat strooiwagens in de winter doen: ze verspreiden zout over onze wegen om te verhinderen dat water ijs wordt.

De wetenschappers willen watermonsters nemen van de superzoute meren. Ze hopen dat onderzoek naar de samenstelling ervan hen helpt bij de zoektocht naar buitenaards leven. De meren op Devoneiland lijken immers goed op die op de Jupiter-maan Europa.

In de meren zouden microben kunnen leven die zich gedurende duizenden jaren hebben aangepast aan de koude en de afwezigheid van zonlicht of een andere energiebron. Vergelijkbare microben kunnen dan leven op Europa, want die is eveneens bedekt met dikke lagen ijs waaronder zich vloeibaar water bevindt.