'Elektrische' maan beïnvloedt zonnewind

01 juni 2012 door Govert Schilling

Hoewel de maan geen magnetisch veld heeft zoals de aarde, veroorzaakt hij toch turbulentie in de zonnewind.

Hoewel de maan geen magnetisch veld heeft zoals de aarde, veroorzaakt hij toch turbulentie in de zonnewind - de stroom van elektrisch geladen deeltjes die door de zon de ruimte in wordt geblazen.

Metingen van Amerikaanse, Japanse, Chinese en Indiase maanverkenners hebben daar in de loop van de afgelopen jaren aanwijzingen voor gevonden. Tot op afstanden van ca. tienduizend kilometer boven de dagzijde van de maan blijken er verstoringen in de zonnewind voor te komen, waaronder bundels van negatief geladen elektronen en 'fonteinen' van positief geladen ionen. Uit computersimulaties van onderzoekers van de Universiteit van Californië in Berkeley en van NASA's Goddard Space Flight Center blijkt nu dat de invloed van de maan te verklaren valt door plaatselijke elektrische en magnetische eigenschappen van het maanoppervlak. Sommige maangesteenten bevatten een kleine hoeveelheid restmagnetisme - een overblijfsel uit een ver verleden, toen de maan mogelijk wél een magnetisch veld had - en het maanoppervlak raakt ook geëlektirficeerd door de inwerking van onder andere ultraviolette straling van de zon.