Er zijn minder sterrenstelsels dan gedacht

02 juli 2015 door EE

De nieuwe schatting komt uit op aantallen die tien tot honderd keer kleiner zijn dan aangenomen.

Nieuw Amerikaans onderzoek wijst erop dat het aantal sterrenstelsels in het verre heelal kleiner is dan verwacht. Waar eerdere schattingen erop uitkwamen dat er voor elk helder sterrenstelsel honderden of duizenden zwakke stelsels zouden bestaan, komt de nieuwe schatting uit op aantallen die tien tot honderd keer zo klein zijn (Astrophysical Journal Letters, 1 juli).

De astronomen baseren hun conclusie op computersimulaties waarmee de vorming van sterrenstelsels in het vroege heelal is nagebootst. Wat de helderste sterrenstelsels betreft – het ‘topje van de ijsberg’ – zijn de uitkomsten in overeenstemming met de waarnemingen. Maar de simulaties laten geen exponentieel groter wordende aantallen zwakke stelsels zien. Anders gezegd: er wachten waarschijnlijk geen enorme aantallen zwakke sterrenstelsels op ontdekking.

De resultaten van de computersimulaties zullen al vrij snel op de proef worden gesteld. Eind 2018 moet de James Webb Space Telescope in bedrijf komen. Met die ruimtetelescoop zullen astronomen straks nog dieper het heelal in kunnen kijken dan met zijn voorganger, de Hubble-ruimtetelescoop.