NASA selecteert instrumenten voor missie naar Jupitermaan Europa

27 mei 2015 door Govert Schilling

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft negen wetenschappelijke instrumenten geselecteerd voor een toekomstige ruimtemissie naar de Jupitermaan Europa, die mogelijk micro-organismen herbergt.

De Amerikaanse ruimtevaart-organisatie NASA heeft negen wetenschappelijke instrumenten geselecteerd voor een toekomstige ruimtemissie naar de Jupitermaan Europa, die mogelijk micro-organismen herbergt.

Europa heeft een stijf bevroren oppervlak, maar daaronder gaat een diepe oceaan van zout, vloeibaar water schuil waarin mogelijk micro-organismen voorkomen. Waarnemingen van de Hubble Space Telescope doen vermoeden dat er op Europa ook een vorm van ijsvulkanisme voorkomt.

De ruimtesonde, die in de jaren 2020 gelanceerd moet worden, zal in een langgerekte baan rond de planeet Jupiter komen, en in totaal 45 scheervluchten langs Europa maken, op afstanden variërend van 25 tot 2.700 kilometer.

Onder de negen geselecteerde instrumenten bevinden zich - naast camera's en spectrometers - een stofdetector, een infraroodinstrument waarmee actieve gebieden aan het oppervlak opgespoord kunnen worden, een magnetometer die informatie oplevert over de diepte en het zoutgehalte van de oceaan, en een radarinstrument die onder de ijskorst 'kijkt'.