Opvolger van Marsvoertuig Curiosity gepresenteerd

04 augustus 2014 door EE

Het volgende Marsvoertuig dat NASA in 2020 wil lanceren, wordt voorzien van zeven geavanceerde instrumenten die een ambitieus onderzoeksprogramma moeten afwerken. Curiosity’s opvolger zal niet alleen geologisch onderzoek doen, maar ook naar mogelijke sporen van vroeger leven op Mars zoeken.

Wetenschappers zullen het nieuwe Marsvoertuig gebruiken om bodem- en gesteentemonsters te verzamelen. Die worden eventueel door een latere missie opgehaald voor onderzoek op aarde. Daarnaast moet Mars 2020 duidelijkheid scheppen over de beschikbaarheid van natuurlijke grondstoffen op Mars, die bruikbaar kunnen zijn voor toekomstige bemande missies naar de planeet.

Het instrumentarium van Mars 2020 zal onder meer bestaan uit een geavanceerde panoramische en stereoscopische camera, een camera voor chemisch en mineralogisch onderzoek die organische verbindingen detecteert, een technologisch experiment dat onderzoekt hij je zuurstof wint uit de ijle Marsatmosfeer, en een bodemradar voor geologisch onderzoek. Een deel van het instrumentarium wordt gebouwd in samenwerking met instituten in Frankrijk, Spanje en Noorwegen.

Voordat het zover is, zullen nog verscheidene andere missies naar Mars vertrekken: de NASA-Marslander InSight (2016), die het diepe inwendige van de planeet gaat verkennen, en de tweedelige Europees-Amerikaanse missie ExoMars (2016 en 2018), die naar tekenen van vroeger of huidig leven op Mars gaat speuren.