Satellieten wisselen verstrengelde fotonen uit

Twee navigatiesatellieten hebben verbinding met elkaar gelegd via een met kwantumencryptie beveiligde verbinding, over een afstand van twintigduizend kilometer. Een record.

Door verstrengelde fotonen uit te sturen – de deeltjes zijn verbonden via een mysterieuze kwantumconnectie die buiten de tijdruimte om te lijken gaan – kunnen communicatieapparaten verbindingen maken die inherent betrouwbaar zijn, en die dus niet kunnen worden gesaboteerd of afgeluisterd. Vorig jaar slaagden Chinese wetenschappers er vanaf hun grondstation in een dergelijke kwantumverbinding te leggen met hun Micius-satelliet, over een afstand van meer dan zevenduizend kilometer.

Italiaanse wetenschappers hebben nu een kwantumverbinding kunnen leggen tussen twee navigatiesatellieten, die veel hoger boven de aarde zweven, in een zogenaamde geostationaire baan (tussen 19.000 en 36.000 kilometer). Beide satellieten konden een verstrengeld fotonenpaar uitwisselen, over een recordafstand van twintigduizend kilometer.

Kwantumencryptie zal wellicht een belangrijke rol gaan spelen in de beveiliging van de navigatiesystemen (gps, Galileo) van morgen, wanneer de grote economische blokken zoals China, Europa, Rusland en de VS over eigen systemen beschikken en deze ook niet meer willen delen.