Zwart gat-duo ontdekt in sterrenhoop

04 oktober 2012 door Eos-redactie

Terwijl astronomen op zoek waren naar een zwart gat in de kern van sterrenhoop Messier 22 (M22), vonden ze er tot hun verrassing twee. Omdat dat niet strookt met de huidige theorieën haalt de ontdekking deze week het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

De zwarte gaten hebben een massa van tussen de 10 en 20 zonsmassa’s en bevinden zich op een kleine afstand van het centrum van sterrenhoop M22. Dit soort sterrenhopen zijn verzamelingen van honderdduizenden dicht op elkaar gepakte sterren. De huidige theorie zegt dat veel van die hopen in het centrum een zwart gat bevatten. Echter, voor meerdere zwarte gaten zou in een volwassen sterrenhoop als M22 geen plaats zijn.

Als er namelijk meerdere zwarte gaten door de zwaartekracht naar het centrum van de sterrenhoop zakken, raken ze daar in een chaotische dans met elkaar verwikkeld. Ze worden zo nagenoeg allemaal uit de sterrenhoop geslingerd. Uiteindelijk blijft er theoretisch maar één zwart gat over. Dat er nu toch een zwarte gat-duo is ontdekt laat volgens de auteurs van het Nature-artikel zien dat de huidige modellen moeten worden verbeterd.

M22 is op een afstand van ruim 10.000 lichtjaar een van de meest nabij gelegen sterrenhopen. Hij kan onder goede omstandigheden met het blote oog worden waargenomen als een lichtvlekje aan de sterrenhemel. (rvdh, allesoversterrenkunde.nl)