Asfalt 2.0 zit in de pijplijn

27 juli 2017 door UAntwerpen

Kan asfalt de wereld nog verbazen? Jazeker! Onderzoekers van U werken aan innovatieve technieken die de wereld van de macadam kunnen veranderen. We spreken niet voor niets over asfalttechnologie.

De onderzoeksgroep EMIB (Energy & Materials in Infrastructure & Buildings) van de Faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen op UAntwerpen verhuisde recent naar een hypermodern gebouw.

Een van de fietspaden die naar het nieuwe gebouw leiden, is behoorlijk experimenteel. “In de asfaltverharding zitten collectoren, buisjes waar water doorstroomt. Dit water neemt warmte in de zomer uit het asfalt op en slaat dit op in een naastgelegen boorgat”, legt onderzoeker Wim Van den bergh uit. “In de winter laat de collector die warmte vrij zodat er geen ijs gevormd kan worden.”

De Antwerpse wetenschappers werken nog aan andere vernieuwingen. “Sinds 2015 experimenteren we in twee straten met geluidsreducerende wegdekken”, zegt collega Cedric Vuye. We legden er proefvakken met verschillende toplagen aan. Die moeten helpen om het geluid van rijdende wagens te verminderen.”

Om wegen sneller te kunnen herstellen, wordt er ook naarstig gewerkt aan prefabasfalt, al dan niet met toevoeging van kunststofvezelversterking. ”En samen met Brussels Airport Company zoeken we naar het ideale asfalt voor luchthavens”, zegt het duo.