Biosfeer 2 vindt tweede adem

20 augustus 2014 door TZ

Wat in de jaren negentig nog een soort Big Brother avant la lettre was, is vandaag een unieke plek voor klimaatonderzoek.

Twintig jaar geleden lieten acht mensen zich bij wijze van experiment opsluiten in Biosfeer 2, een soort ‘tweede aarde’, waarbij ze volledig voor zichzelf moesten instaan. Het experiment liep met een sisser en geruzie af. Anno 2014 staat het hele complex in de woestijn van Arizona er nog steeds, met zijn vijf ecosystemen: tropisch regenwoud, mangrovemoeras, savanne, woestijn en oceaan. Het is voor onderzoekers een unieke locatie voor experimenten tussen het lab en de werkelijke wereld. Het vlaggenschip van Biosfeer 2 is een onderzoeksproject dat de klimaatmodellen nabootst in een ontluikend landschap, en kijkt wat er gebeurt bij meer of minder regen en bij meer CO2. Eos bezocht de 'wereld onder een stolp' en sprak er ook met Belgische en Nederlandse onderzoekers die vandaag een hoofdrol spelen in het nieuwe leven van Biosfeer 2. De reportage verschijnt in ons septembernummer.