Etensrestjes omzetten naar energie

26 juni 2017 door MVS

Wetenschappers tonen hoe je voedselresten omzet naar methaan, waarmee vervolgens elektriciteit en warmte geproduceerd kunnen worden.

Een derde van het voedsel wereldwijd – bijna 1,3 miljard ton – gaat verloren of wordt verspild. Dat kost de geïndustrialiseerde landen alles bij elkaar zo’n 610 miljard euro. Daarnaast gebeurt composteren en verteren nu erg inefficiënt en langzaam.

Amerikaanse en Chileense onderzoekers beschrijven daarom een methode om voedseloverschotten efficiënter te hergebruiken. Ze combineren twee methoden: ‘hydrothermale vloeibaarmaking’ en ‘anaerobe vertering’. Dat wil zeggen dat voedselresten eerst in een soort hogedrukpan worden gekookt om een ruwe organische-olie te produceren. Dit gebeurt aan een temperatuur tussen de 200 en 350 graden Celsius en een druk tussen 2 en 20 megapascal. Die olie kan worden geraffineerd tot biobrandstof.

De overblijvende voedselresten, die in een vloeibare toestand zijn, worden in enkele dagen anaerobisch verteerd door microben. De microben zetten het afval om naar methaan, die gebruikt kan worden om commerciële hoeveelheden elektriciteit en warmte te produceren. Zonder het eerste proces, zou de vertering van afval tot energie door microben weken duren.