Gentse onderzoekers zetten stap in ontwikkeling van kunstmatige organen

De wetenschappers ontwikkelden minuscule klompjes cellen die een (bloed)vatenstelsel bezitten en die gebruikt kunnen worden om organen te kweken in het lab.

Cellen in stukjes weefsel of een orgaan hebben voedingsstoffen nodig om te functioneren en te delen. In ons lichaam worden die stoffen aangevoerd via een fijnmazig netwerk van bloedvaten en capillairen (haarvaten).

Als wetenschappers een welbepaald type weefsel of orgaan willen kweken in het lab – om medisch onderzoek te vergemakkelijken, of op de lange termijn kunstmatige organen te kunnen transplanteren – moeten ze dus niet alleen de benodigde cellen kweken, maar ook dit netwerk.

Belgische onderzoekers zijn er nu in geslaagd klompjes cellen te kweken (enkele tientallen micrometer groot en bolvormig) die mogelijk als basisbouwstenen kunnen worden gebruikt voor de fabricage van artificiële weefsels of organen. Ze deden dat door de zelfassemblage van cellen te combineren met het effect van de (micro)zwaartekracht, waardoor de cellen op hun plaats vielen en er een fijnmazig netwerk ontstond dat kan dienen voor de bevoorrading met zuurstof en andere voedingsstoffen.

De sferische klompjes kunnen eventueel zelfs als ‘3D-printerinkt’ gebruikt worden om weefsels en organen bottom-up te ontwikkelen.