‘Korianderfolie’ houdt voedsel langer vers

18 september 2017 door SST

De olie uit koriander kan dienen als grondstof voor bioverpakkingen.

Koriander, een kruid dat je snel en makkelijk kan telen, is een heerlijke specerij voor oosterse en zuiderse gerechten. Maar het heeft ook een ander nut. Volgens bio-ingenieurs van de Universiteit Gent kan een extract van de plant ook dienstdoen in bioverpakkingen.

De ingenieurs ontwikkelden een nieuwe verpakking op basis van korianderolie en chitosan, een stof afkomstig van het afval van schaaldieren. De ‘biofolie’ is tegelijk flexibel en stevig. En dankzij het chitosan heeft ze een antibacteriële werking. Ideaal om (verse) voedingsproducten in te verpakken. Ze blijven langer houdbaar.

De belangrijkste uitdaging voor de onderzoekers bestond erin om hoogkwalitatieve olie uit de korianderblaadjes te extraheren. Daarvoor ontwikkelden de onderzoekers een zogeheten extruderpers. Naast de olie blijft enkel kurkdroog koriandermeel als restfractie over. Geheel volgens de filosofie van de biogebaseerde economie zochten de wetenschappers ook naar een toepassing voor dat poeder. Ze denken daarvoor vooral aan isolatiematerialen in de bouw.

Vervolgens koppelden de onderzoekers de korianderolie en de chitosan chemisch aan elkaar, zodat een nieuw, vast materiaal ontstond. Of de korianderfolie ook zo heerlijk ruikt als het kruid? Dat moeten we afwachten.