7de-eeuwse sarcofaag ontdekt

02 juni 2015 door Eos-redactie

In de abdij van Stavelot, provincie Luik, hebben onderzoekers een Merovingische sarcofaag uit de 7de eeuw ontdekt. In de sarcofaag troffen ze resten aan van een menselijk skelet.

In de abdij van Stavelot hebben onderzoekers een Merovingische sarcofaag uit de 7de eeuw ontdekt. In de sarcofaag troffen ze resten aan van een menselijk skelet.

De abdij van Stavelot werd gesticht in 648 en groeide tijdens de middeleeuwen uit tot een gereputeerd centrum voor kunst en wetenschappen. Hoewel vandaag maar weinig meer rest van het complex, dook de sarcofaag toch op in een van de oudste religieuze gebouwen. Die locatie wijst erop dat het om het graf van een belangrijk persoon gaat.

Archeologen merkten het graf enkele weken geleden voor het eerst op tijdens opgraafwerken. Hun onderzoek heeft ondertussen aangetoond dat het om een sarcofaag uit de 7de eeuw gaat, een periode waarin de Merovingers in onze streken leefden. Hun cultuur strekte zich uit over delen van België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Hun bekendste leider was Clovis, de Frankische koning die voor het eerst alle Frankische stammen kon verenigen. Hij was ook de eerste katholieke koning die over Gallië regeerde.

De sarcofaag en de botten worden momenteel nog onderzocht en zullen in de abdij worden tentoongesteld. (ks)