Britten leven nog altijd in Saksische stammen

19 maart 2015 door A

Britten leven nog altijd in dezelfde 'stammen' als in de zevende eeuw na Christus, blijkt uit een onderzoek naar de genetische opbouw van de bevolking. Archeologen en genetici van de universiteit van Oxford (VK) ontdekten dat de genetische scheidslijnen nog altijd dezelfde zijn als ten tijde van de Angelsaksen, na de val van het Romeinse Rijk.

Een kaart met de Britse stammen rond 600 na Christus en een weergave van de genetische opbouw van het huidige Groot-Brittannië zijn bijna identiek. Zo loopt de genetische scheidslijn tussen Cornwall en Devon precies over de grensrivier Tamar. Twee genetisch verschillende gebieden in Noord- en Zuid-Wales komen overeen met de oude koninkrijken Gwynedd en Dyfed. 'De genetische opbouw van nu is eigenlijk 1.400 jaar oud', zei archeoloog Mark Robinson aan The Telegraph. Voor het onderzoek is het DNA van ruim 2.000 mensen geanalyseerd.