Komeet sloeg dino’s knock-out

07 februari 2013 door Eos-redactie

Een meer precieze datering bevestigt de hypothese dat een komeetinslag de dinosauriërs definitief van de aardbol veegde.

Nobelprijswinnaar Luis Alvarez was in 1980 de eerste om een komeet- of asteroïdeninslag aan het verdwijnen van de dino’s te koppelen. Een bijna 200 kilometer brede krater voor de kust van Yucatan, Mexico, is de plaats waar de tien kilometer brede dinododer vermoedelijk insloeg.

Om dat te bewijzen, moeten wetenschappers heel nauwkeurig kunnen aantonen dat beide gebeurtenissen tegelijkertijd plaatsvonden. Dat is waar een internationale groep wetenschappers, met daarbij ook onderzoekers van de Universiteit Utrecht en Vrije Universiteit Amsterdam, nu is in gelukt.

Volgens hun berekeningen vond de impact en het uitsterven van de dinosauriërs nagenoeg tegelijk plaats: 66.038.000 miljoen jaar geleden, met een foutmarge van 11.000 jaar.

De onderzoekers waarschuwen wel dat dit niet aantoont dat de komeet de enige reden was voor het verdwijnen van de dino’s. Het klimaat was de voorbije miljoenen jaren al drastisch veranderd, waardoor heel wat dieren al op uitsterven stonden. De impact diende in dat geval enkel de finale mokerslag toe. (kv)