Mens consumeert al miljoenen jaren alcohol

02 december 2014 door A

De conclusie haalt eerdere aannames onderuit. Er werd altijd gedacht dat mensen pas negenduizend jaar alcohol consumeerden.

Onze voorvaders consumeerden vermoedelijk al miljoenen jaren alcohol. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. De conclusie haalt eerdere aannames onderuit, want er werd altijd gedacht dat mensen pas negenduizend jaar alcohol consumeerden.

De biologen van het Sante Fe College in Gainesville (VS) bekeken wanneer in de evolutie het enzym ADH4 opdook. Dat enzym is nodig om alcohol af te breken. Het blijkt dat de voorvaders van de mens al zeker tien miljoen jaar geleden het enzym in hun lichaam hadden.

Dat gaf een evolutionair voordeel. Zo’n vijftien miljoen jaar geleden veranderde het klimaat drastisch, en daarmee ook de leefomgeving van onze voorvaders in Oost-Afrika. Als gevolg daarvan gingen zij meer fruit eten dat op de grond was gevallen, in plaats van fruit dat zij uit bomen plukten. Gevallen fruit bevat meer ethanol - een alcoholsoort - en dankzij het enzym kon dat worden afgebroken na consumptie. Andere diersoorten konden dat niet.