Nieuwe voorouder krokodil gevonden

01 februari 2012 door Eos-redactie

Amerikaanse onderzoekers hebben in Marokko een nieuwe voorouder van de krokodil ontdekt. De prehistorische krokodil kreeg de naam Shieldcroc, wegens het dikke schild op zijn kop.

’De Aegisuchus witmeri is de oudste bekende voorouder van de krokodil,’ zegt onderzoekster Casey Holliday van de University of Missouri. ’Shieldcroc leefde in het tijdperk van de dinosauriërs, ongeveer 95 miljoen jaar geleden.’ Holliday onderzocht de fossiele schedel van de krokodil, waarop zich de restanten van een dik schild bevonden. Dat schild werd gebruikt om zich te verdedigen, partners te imponeren en de temperatuur van het hoofd te regelen. Shieldcroc had ook een opvallend ronde bek en een platte schedel, dat nog nooit eerder werd gezien bij andere voorouders. Met die ronde bek lokte hij wellicht voorbijzwemmende vissen in de val.

De grootte van de schedel gaf ook hints over de lengte van zijn lichaam. De onderzoekers schatten dat het hoofd anderhalve meter mat en het hele lijf negen meter. Het onderzoek staat beschreven in het tijdschrift PLoS ONE. (mh)