Prehistorisch zeereptiel gevonden in Nederland

20 september 2012 door A

Het enorme fossiel dat gevonden werd in een kalksteengroeve in Maastricht is van een mosasaurus. Het tweede exemplaar op die plek.

Het enorme fossiel dat gevonden werd in een mergelgroeve in Maastricht is van een mosasaurus, een uitgestorven zeereptiel. Het tweede exemplaar op die plek.

Maastricht was 65 miljoen jaar geleden - aan het eind van het dinosaurustijdperk - bedekt door een ondiepe zee, en daarmee leefgebied van deze 'Tyrannosaurus van de zee'.

Een groevemachinist ontdekte vorige week maandag de reusachtige tanden van het fossiel in de laadschop van zijn graafmachine. ENCI legde de graafwerkzaamheden op die plek stil en schakelde het Natuurhistorisch Museum in. Sindsdien hebben medewerkers van het museum grote delen van de schedel en een deel van buik en staart geborgen. Het skelet meet ongeveer 13 meter.

Uit wat tot dusver tevoorschijn is gekomen lijkt het hier te gaan om de oudst bekende vertegenwoordiger van de soort Mosasaurus hoffmanni of een sterk verwante soort. Deze mosasaurus leefde ongeveer 67,83 miljoen jaar geleden, en daarmee is dit dier zo'n anderhalf miljoen jaar ouder dan 'Bèr', de andere soort mosasaurus die in 1998 in de groeve werd ontdekt.

Het fossiel, dat de naam 'Carlo' meekreeg, wordt in de komende maanden in het museum verder geconserveerd, geprepareerd en onderzocht.

Mosasaurusjager Anne Schulp hield in 2010 een gastblog bij op Scilogs.be

De mosasaurus die te zien is in het Natuurhistorisch Museum Maastricht.