Toch neanderthalerkunst?

13 februari 2012 door Eos-redactie

Spaanse archeologen hebben in een grot in Andalusië rotstekeningen gevonden die mogelijk door neanderthalers zijn gemaakt. Op absolute zekerheid is het echter nog wachten tot eind 2013.

In de Nerja-grotten in de buurt van het Spaanse Malaga troffen de wetenschappers rotstekeningen van zeehonden of robben aan. In de grotten zijn ook resten van houtskool gevonden die gedateerd zijn tussen de 43.500 en 42.300 jaar oud. Als binnenkort blijkt dat de pigmenten van de grotschildering even oud zijn, gaat het om de oudste kunstwerken ooit, en hoogstwaarschijnlijk ook om een eerste bewijs van neanderthalerkunst. In die periode bewoonden de neanderthalers immers de regio, en zij hadden zeehonden en robben op hun menu staan. De vraag of het kunstwerk van de hand van een neanderthaler is of van een vroege Homo sapiens, zal nog een tijdje onbeantwoord blijven. Pas op het einde van 2013 kan de leeftijd van het schilderij bepaald worden en dus ook de maker ervan. (mh)