Unieke skeletvondst van reuzendino

08 september 2014 door Eos-redactie

Archeologen hebben een bijna compleet beendergestel opgegraven van een nieuwe dinosoort. De Dreadnoughtus schrani is mogelijk de grootste bekende soort.

Archeologen van Drexel University hebben een bijzonder intact beendergestel opgegraven van een nieuwe dinosoort. De Dreadnoughtus schrani is mogelijk de grootste dino die ooit geleefd heeft.

De gigant, aangetroffen in Patagonië (Argentinië), was zo'n 26 meter lang en woog 60.000 kilogram. Maar het dier was - opvallend genoeg - nog niet volgroeid. Vermoedelijk werd de Dreadnoughtus 77 miljoen jaar geleden geveld door overstromingen. Dat blijkt althans uit onderzoek op nabijgelegen rotsformaties.

De Dreadnoughtus schrani was een titanosaurus: een soort van gigantisch grote, plantenetende dino's. Tot dusver werden telkens maar enkele fragmenten van titanosaurus-skeletten opgegraven, maar van deze Dreadnoughtus wisten de archeologen zeventig procent van de voornaamste botten naar boven te halen. Onderstaande tekening toont welke botten precies zijn opgegraven.

De witgekleurde botten zijn opgegraven, samen ruim de helft van het totale skelet. (Lacovara et. al.)
Hoe groot titanosaurussen als Dreadnoughtus en de bekendere Argentinosaurus precies konden worden, weet niemand exact. Maar vast staat dat ze tot de grootste wezens behoren die ooit op aarde rondliepen.

De onderzoekers hopen dat de talrijke beenderen van de Dreadnoughtus, genoemd naar een imposant vroeg-20ste-eeuws slagschip, ons meer kan leren over de leef- en eetgewoontes van zulke gigantische creaturen. Ze moesten immers genoeg binnenkrijgen om hun immens zware lijf te kunnen verplaatsen. De resultaten verschenen in het vakblad Scientific Reports. (adw)