Wolf werd hond in Europa

14 november 2013 door Eos-redactie

Jager-verzamelaars, en niet de eerste landbouwers, maakten trouwe huisdieren van wilde honden. En dat domesticatieproces begon in Europa.

Dat blijkt uit een grootschalig genetisch onderzoek door een internationaal team van genetici en paleontologen. Zij gebruikten moleculaire technieken om het mitochondriale DNA van fossiele resten, zoals botten en tandwortels, te onttrekken en te analyseren. Door het genetisch materiaal van 18 oude wolfachtige honden te vergelijken met dat van recente wolven en honden konden ze afleiden dat alle moderne honden dichter verwant zijn met de oude wolven en honden uit Europa, dan uit andere werelddelen.

Dankzij de grote hoeveelheid genetische gegevens konden de onderzoekers het tijdstip van de domesticatie van de wolf situeren in de periode van 18.800 tot 32.100 jaar geleden. Dit betekent dat Europese jager-verzamelaars dit domesticatieproces begonnen. Voorgaande studies plaatsten dit proces bij de eerste landbouwers in het Midden-Oosten of in China.

Ook de hond van Goyet, het oudst bekende fossiel van een hondachtige, werd in de studie betrokken. Paleontologe Mietje Germonpré beschreef in 2009 het 32.000 jaar oude fossiel, dat gevonden werd in de grotten van Goyet, nabij Namen. De nieuwe studie wijst uit dat de hond van Goyet geen directe voorouder is van de moderne hond, maar veeleer toebehoort aan een uitgestorven zustergroep. Dit suggereert dat de schedel van Goyet stamt uit een vroege domesticatieperiode, zonder nakomelingen. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in Science. (kv)