Bonen vullen net zo goed als vlees

21 september 2015 door Eos-redactie

Goed nieuws voor vegetariërs en flexitariërs: een maaltijd gebaseerd op bonen geeft hetzelfde volle gevoel als die op vlee.

Goed nieuws voor vegetariërs en flexitariërs: een maaltijd gebaseerd op bonen geeft hetzelfde volle gevoel als die op vlees. Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Minnesota, gepubliceerd in het Journal of Food Science.

De onderzoekers lieten 28 proefpersonen, 14 mannen en 14 vrouwen, twee testlunches eten bestaande uit ‘gehaktbrood’. Het ene brood was gemaakt van bonen, het andere van gehakt. De gehaktvariant bevatte 26 gram eiwit en drie gram vezels, de bonenmaaltijd 17 gram eiwit en 12 gram vezels. Beide maaltijden waren hetzelfde in gewicht, aantal calorieën en totaal aantal vetten. Alle deelnemers toonden drie uur na het nuttigen van het ‘gehaktbrood’ geen verschil in eetlust. Beide groepen aten bij de volgende maaltijd dezelfde hoeveelheid calorieën.

Onderzoekers veronderstellen dat eiwitten de grootste 'opvullers' zijn, met vezels als goede tweede. Eiwitopname onderdrukt hormonen die de eetlust opwekken. Voordeel van vezels is dat ze het verteringsproces verlagen en het bloedsuikerniveau opkrikken, en zodende het verzadigde gevoel langer laten duren.

De ontdekking ondersteunt het idee dat plantaardige eiwitten in combinatie met veel vezels de eetlust regelt op dezelfde manier als consumptie van dierlijke eiwitten. (PdJ)