Coronavirus blijft onder de radar

Een nieuwe studie doet vermoeden dat tot bijna negentig procent van de besmettingen onopgemerkt blijft.

Het zijn vooral niet-gedetecteerde infecties, vaak zonder of met milde symptomen, die de verspreiding van het Sars-CoV-2 virus in China hebben aangevuurd. Dat melden wetenschappers in Science.

Vooraleer op 23 januari in de Chinese stad Wuhan het verkeer werd stilgelegd, werden 86 procent van de infecties met het coronavirus niet gedetecteerd. Die onopgemerkte gevallen waren weliswaar slechts half zo besmettelijk, maar lagen volgens de onderzoekers door hun grote aantal aan de basis van bijna tachtig procent van de nieuwe infecties. Het verklaart volgens de onderzoekers waarom de ziekte zo snel om zich heen grijpt en zo moeilijk in te dammen is.

De wetenschappers modelleerden de verspreiding van het virus op basis van data over officieel vastgestelde infecties en mobiliteitsgegevens. Uit de analyse blijkt ook dat de maatregelen die op 23 januari werden genomen – minder verplaatsingen én meer testen – hun vruchten hebben afgeworpen. De verspreiding vertraagde en in plaats van slechts 14 procent, werd 65 procent van de infecties geregistreerd. De onderzoekers roepen op om meer te testen, om zo een beter zicht te krijgen op tot dusver niet gedetecteerde infecties.

Lockdown?