In de winter geboren, meer kans op allergie

10 mei 2016 door Eos-redactie

De wetenschappers zijn er nog niet uit hoe dat komt. Hoogstwaarschijnlijk spelen omgevingsfactoren een rol.

Als je in de winter of de herfst bent geboren, is de kans groot dat je gevoelig bent voor pollen of huisstofmijt. Het seizoen waarin je geboren wordt, drukt een stempel op het genoom dat achttien jaar later nog invloed heeft op het risico om een allergie te ontwikkelen. Dat ontdekten wetenschappers van de University of Southampton.

De wetenschappers zijn er nog niet uit hoe dat komt. Hoogstwaarschijnlijk speelt de omgeving een rol. Herfst- en winterbaby’s zien over het algemeen minder zonlicht en maken daardoor minder vitamine D aan. Ze komen ook minder in aanraking met allergenen, want er is geen stuifmeel in de winter.

Los van de omgevingsfactoren vonden Britse onderzoekers een mogelijke verklaring in het DNA van 367 achttienjarigen. Bepaalde genen van jongeren die in de donkere maanden werden geboren, komen anders tot expressie dan die van zomer- en lentebaby’s. Uiteraard wijzigde hun genoom niet onder invloed van het geboorteseizoen, maar de seizoenen lieten wel een epigenetische stempel op hun DNA achter. En die beïnvloedt de manier waarop genen tot expressie komen, en daarmee ook het risico op allergieën. Dezelfde stempel vonden de onderzoekers ook terug in het DNA van achtjarigen, maar niet in die van pasgeboren baby’s. Dat wijst erop dat de epigenetische aanpassingen na de geboorte ontstaan en niet tijdens de zwangerschap.

De wetenschappers benadrukken dat ze vrouwen er niet toe willen aanzetten hun zwangerschap te schikken naar de seizoenen. Ze hopen wel dat een betere kennis van de negatieve impact van de seizoenen kan leiden tot methoden om alle baby’s een gelijke start te geven. (kv)

Eos focust in het juni-nummer, vanaf 19 mei in de winkel, op allergieën.