Gezonder leven verandert chromosomen

17 september 2013 door Eos-redactie

Gezonder eten, meer beweging en minder stress zorgen voor langere telomeren, de uiteinden van onze chromosomen die korter worden als we verouderen. Dat melden Amerikaanse onderzoekers in The Lancet Oncology.

Telomeren bestaan uit DNA en eiwitten en beschermen de uiteinden van onze chromosomen. Bij iedere celdeling worden de telomeren een beetje korter en onstabieler, tot de cel tenslotte niet meer kan delen en sterft.

In recente studies werden korte telomeren in verband gebracht met een rist ouderdomsgerelateerde ziektes zoals bepaalde kankers, hartziekten en diabetes.

De wetenschappers volgden gedurende vijf jaar 35 mannen met prostaatkanker om het verband te onderzoeken tussen levensstijl en telomeerlengte. Tien patiënten schakelden over op een meer plantaardig voedingspatroon - rijk aan groenten, fruit en volle granen en arm aan vet en gerafineerde graanproducten -, gingen meer bewegen - zes dagen per week dertig minuten wandelen - en deden aan yoga en meditatie tegen stress.

De telomeren van de mannen in de 'gezonde' groep werden zo'n 10 procent langer, terwijl die van de mannen controlegroep, die hun levensstijl ongewijzigd lieten, bijna 3 procent korter werden.

Volgens de onderzoekers zijn de resultaten vermoedelijk voor iedereen relevant, en niet alleen voor mannen met prostaatkanker. 'Onze genen, en onze telomeren, bepalen ons lot niet', zegt hoofdonderzoeker Dean Ornish van het Preventive Medicine Research Institute. 'Mensen denken: 'Ik heb slechte genen en daar kan ik niets aan doen.' Maar dit onderzoek toont aan dat telomeren langer kunnen worden als mensen gezonder gaan leven. En langere telomeren worden in verband gebracht met langer en gezonder leven.' (ddc)