Hoe je schoonfamilie je darmen overhoop gooit

Schoonfamilie bezorgt ons stress, mogelijk via onze darmen.

Schoonfamilie. Volgens het stereotype zijn ze een pijnlijk neveneffect van het huwelijk. Meer dan genoeg moppen bevestigen die status, maar er is ook wetenschappelijk onderzoek in die richting. Zo toonden Britse onderzoekers in 2004 aan dat contact met de schoonfamilie tijdens de feestdagen ons lichamelijke en geestelijke stress bezorgt. Hoe die schoonfamilie dat doet, bleef een raadsel – al weet jij het misschien zelf wel.

Amsterdamse onderzoekers presenteerden onlangs een nieuw spoor in het vakblad Human Microbiome Journal: de darmen. De voorbije jaren legden heel wat studies al een link tussen stress en de samenstelling van onze darmbacteriën. Mogelijk ontwikkelt schoonmoederstress zich dus daar, tussen de verterende cava en de kaaskroketjes. De Nederlandse onderzoekers volgden 28 gezonde vrijwilligers die Kerstmis bij hun eigen of hun schoonfamilie vierden. De wetenschappers ontvingen van hen op 23 en 27 december een stoelgangmonster en bestudeerden die op veranderingen in bacterieel DNA.

Bij de deelnemers die hun schoonfamilie bezochten, was er een significante afname van alle Ruminococcus-bacteriën, wat suggereert dat ze meer psychologische stress hadden ervaren. Belangrijke tekortkoming van dit onderzoek (naast de wel zeer kleine steekproef): de wetenschappers peilden bij de vrijwilligers niet naar hun ervaren stressniveau, maar baseerden zich uitsluitend op de aanwezigheid van darmbacteriën gelinkt aan stress. Nog een misser: de deelnemers moesten zelf bijhouden wat ze hadden gegeten en gedronken, hoe betrouwbaar is dat na een avondje schransen?
Een korreltje zout bij dit onderzoeksresultaat mag dus wel, al kan het geen kwaad om in de aanloop naar je volgende schoonfamiliefeest voldoende vezels in je voeding op te nemen.