Kunstmilt zuivert bloed

16 september 2014 door Eos-redactie

Een toestel dat de werking van de milt nabootst, haalt ziekteverwekkers uit het bloed. Volgens de bedenkers zou die biomilt onder meer ebola kunnen bestrijden.

De ‘kunstmilt’ gebruikt een specifiek eiwit, het mannosebindend lectine (MBL), dat zich bindt aan suikers op het oppervlak van negentig soorten bacteriën, virussen en schimmels. Dat leggen de Amerikaanse wetenschappers uit in Nature Medicine. Het apparaatje bevat magnetische nanodeeltjes met MBL, die uit het bloed worden gefilterd. Daarna stroomt het gezuiverde bloed terug naar de patiënt.

De onderzoekers testten hun toestelletje uit op bloed van met E. coli en Staphylococcus aureaus geïnfecteerde ratten. Vijf uur na de behandeling bleef 89 procent van de testratten in leven, tegenover slechts 14 procent van de geïnfecteerde maar niet behandelde proefdieren. De biomilt had ruim negentig procent van de bacteriën uit het rattenbloed gefilterd. Wellicht lopen de dieren nu ook minder kans op bloedvergiftiging.

Vervolgens werd het apparaat getest met vijf liter menselijk bloed – de gemiddelde hoeveelheid in een lichaam. Daarbij werd ruim de helft van de ziekteverwekkers verwijderd. Volgens hoofdonderzoeker Donald Ingber (Wyss Institute at Harvard) is dat aandeel voldoende, en kan het immuunsysteem in combinatie met antibiotica de rest van de bacteriën de nek omwringen.

De wetenschappers beweren dat hun biomilt zelfs de strijd kan aangaan met virusziektes als hiv en ebola. Bij dat soort aandoeningen komt het er immers op aan om de hoeveelheid ziekteverwekkers in het bloed binnen de perken te houden. (adw)