Langer gezond met diverse darmflora

13 juli 2012 door Eos-redactie

Wetenschappers vinden verband tussen voeding, darmbacteriën en gezondheid bij ouderen.

Een gevarieerd voedingspatroon, met veel groenten en fruit, vezelrijke graanproducten en relatief weinig vlees, leidt bij ouderen tot een meer diverse darmflora en een betere gezondheid. Dat melden wetenschappers in het vakblad Nature.

De onderzoekers, die hun onderzoek toelichtten op het Euroscience Open Forum (ESOF) in Dublin, deelden 178 65-plussers op in groepen op basis van het voedingspatroon en bestudeerden de bacteriën in hun darmen. Die doen dienst als een soort bioreactor die voedsel omzet in voor ons lichaam bruikbare stoffen. ‘We wisten natuurlijk al dat een gevarieerd voedingspatroon gezond is, maar niet hoe dat precies komt’, vertelt Fergus Shanahan van University College Cork. ‘Nu hebben we een verklarend mechanisme gevonden.’