Luister naar uw rode bloedcellen

02 juli 2013 door Eos-redactie

Onderzoekers ontwikkelen een toestel dat luistert naar rode bloedcellen, en zo ziektes kan helpen detecteren.

Rode bloedcellen die worden bestraald door een laserlicht produceren geluid, waaruit hun vorm en grootte kunnen worden ingeschat. Onderzoekers ontwikkelen op basis van dit principe een apparaat dat luistert naar rode bloedcellen, en zo ziektes kan helpen detecteren.

De onderzoekers gebruikten een speciale foto-akoestische microscoop die geluid detecteert. Met amper 21 cellen onder de microscoop konden de wetenschappers vrij accuraat gezonde van slecht gevormde rode bloedcellen onderscheiden. Elke meting duurde slechts een fractie van een seconde. Het uiteindelijk doel is de ontwikkeling van een toestel dat naar de bloedcellen luistert om een diagnose te stellen, zegt hoofdauteur Eric Strohm. ‘We ontwikkelen momenteel een apparaat dat de laser en sondes integreert en waar de bloedcellen één voor één doorvloeien. Dat stelt ons in staat om het geluid van duizenden cellen te analyseren in een korte tijd en met minimale betrokkenheid van de gebruiker.’