Oudere vaders geven meer genetische mutaties door

23 augustus 2012 door A

Hoe ouder, hoe meer nieuwe mutaties.

Oudere vaders krijgen kinderen met veel meer genetische veranderingen. Hoe ouder, hoe meer nieuwe mutaties. Dat blijkt uit onderzoek door wetenschappers uit IJsland, Denemarken en Groot-Brittannië. De veranderingen kunnen leiden tot ziektes.

Een 20-jarige vader draagt gemiddeld al 25 mutaties over. Bij een 40-jarige vader zijn dat er al 65. Gemiddeld komen er dus twee genetische veranderingen bij per levensjaar, schrijven de wetenschappers in de jongste editie van vakblad Nature.

De conclusies zijn van belang omdat mannen op steeds hogere leeftijd kinderen krijgen. In 1980 waren ze gemiddeld 28 jaar, nu is dat rond de 30 jaar. Gevolg is dat het gemiddeld aantal mutaties in het genetisch materiaal van de kinderen in die periode is gestegen van 60 naar 70.

De genetische veranderingen komen omdat het sperma van mannen zich steeds opnieuw deelt. Dat is anders bij vrouwen, waar de eitjes al bij de geboorte hetzelfde blijven. Expert evolutiegenetica Alexey Kondrashov van de University of Michigan oppert dat jonge mannen wat sperma laten invriezen om het later te gebruiken.