Palmolie schadelijk voor eicel en embryo

17 september 2013 door Eos-redactie

Vlaamse onderzoekers hebben ontdekt dat de verzadigde vetzuren in palmolie schadelijk kunnen zijn voor voor eicellen en voor embryo’s.

Onderzoekers van de Universiteit Antwerpen hebben ontdekt dat de verzadigde vetzuren in palmolie schadelijk kunnen zijn voor eicellen en voor embryo’s.

De onderzoekers bestudeerden de eicellen en jonge koeienembryo’s van een paar dagen oud. Als koeien een dieet met veel palmolie kregen, bevatten hun eicellen ook veel vet. Palmitine en stearinezuur, de schadelijke verzadigde vetzuren uit palmolie, zijn de grote boosdoeners. Rijpende eicellen nemen de vetzuren snel op. Bij een overmatige opname verloopt de rijping van de eicel trager en daalt de kans op bevruchting.

Jonge embryo’s van een paar dagen oud kunnen veel vetzuren opslaan als reserves. Ook zij ondervinden negatieve gevolgen van te veel verzadigde vetzuren: ze bevatten meer dode cellen, zijn niet meer in staat glucose op te nemen, en vertonen de eerste tekenen van insulineresistentie.

Niet alle soorten vetzuren zijn even schadelijk. ‘Voegen we heel specifiek verzadigde vetzuren toe, zoals in palmolie, dan sterft het embryo snel af. Voegen we hierbij ook oliezuur, bijvoorbeeld rijkelijk aanwezig in olijfolie, dan kan het embryo zich herstellen’, aldus Veerle Van Hoeck, doctoraalstudente die dit onderzoek uitvoerde.

Toekomstige moeders moeten volgens de onderzoekers beseffen dat een eicel net voor de bevruchting, maar ook het pas gevormde, piepjonge embryo heel vatbaar is voor veranderingen in de omgeving. Een dieet rijk aan de verkeerde vetzuren, zoals in palmolie, heeft dan ook rechtstreekse gevolgen. (mg)