Parasiet knabbelt aan levende cellen

09 april 2014 door Eos-redactie

Een parasiet die aan de basis ligt van een levensbedreigende diarreeziekte eet van levende darmcellen, maar verliest zijn interesse wanneer de cellen sterven.

Pac-man, maar dan in het echt. Op deze foto is te zien hoe een eencellige parasiet (Entamoeba histolytica) een menselijke cel verorbert. De parasiet is veel minder onschuldig dan het populaire computerspelfiguurtje Pac-man, want een besmetting ligt aan de basis van een levensbedreigende diarreeziekte.

E. histolytica bijt stukjes uit een levende darmcel, wat leidt tot ernstige weefselbeschadiging, darmzweren en abcessen, vaak met de dood van de patiënt tot gevolg. De infectie treft vooral mensen in ontwikkelingslanden. Lange tijd werd gesuggereerd dat de parasiet darmcellen doodt vooraleer ze op te eten, maar wetenschappers schrijven deze week in Nature dat het tegenovergestelde waar is.

De onderzoekers ‘betrapten’ de E. Histolytica onder een microscoop terwijl die grote happen nam uit levende darmcellen. Toen de cellen aan de opgelopen schade stierven, verloor de amoebe zijn eetlust. Deze voorkeur voor levende cellen is voordien enkel waargenomen bij immuuncellen, nog nooit in een interactie tussen gast en parasiet. De onderzoekers laten in hun publicatie ook zien dat de E. Histolytica te stoppen valt door een specifiek moleculair proces in de amoebe te blokkeren. Dat opent perspectieven voor toekomstige behandelingen van de infectieziekte. (kv)