Superbacterie versus superbacterie

29 oktober 2015 door Eos-redactie

Om krachtige antibioticaresistente 'superbacteriën' te lijf te gaan, heb je andere superbacteriën nodig. Onderzoekers kijken daarvoor naar de darmflora.

In de darmflora van muizen vonden wetenschappers van het Salk Institute in California een bacteriestam van Escherichia coli die spieratrofie tegengaat. Dat is een neveneffect van infecties waarbij het spierweefsel afneemt en de spier dus verzwakt. De bacteriestam kwam enkel voor in muizen die immuun leken te zijn tegen spieratrofie. Toen ze de bacteriën indienden bij niet-immune muizen ontwikkelden die dezelfde weerbaarheid.

Na verder onderzoek bleek dat de bacteriën tijdens de infectie de darm verlaten en naar het vetweefsel verhuizen, vanwaar ze het niveau van het hormoon IGF-1 op het normale peil houden. Bij een infectie daalt het IGF-1-peil, waardoor de spieren verzwakken. Zo hielden de bacteriën de spieren sterk.

Ook bij mensen komt spieratrofie voor, en dat is zeker een probleem als de bacteriën die infecties veroorzaken resistent worden tegen antibiotica. Daarom wil men nu een gelijkaardige bacteriestam in de mens vinden. De onderzoekers halen aan dat in de VS jaarlijks twee miljoen mensen besmet worden met antibioticaresistente bacteriën, waarvan er 23.000 sterven.

‘Behandelingen van infecties focusten lang op de uitroeiing van de microbe, maar wat de mensen eigenlijk doodt zijn niet de bacteriën maar de neveneffecten die ze veroorzaken in het lichaam’, zegt hoofdonderzoekster Janelle Ayres. ‘Onze bevindingen suggereren dat de schade beperken, in dit geval de spieratrofie, de meest levensbedreigende aspecten van de infectie kan afwenden. En door niet te proberen het pathogeen te doden, houden we ook de evolutie tegen naar dodelijke antibioticaresistente stammen. We kunnen dus mogelijk superbacteriën bestrijden met 'superhelden'-bacteriën.’