Trek in een glas zit in de genen

28 november 2016 door Eos-redactie

De bevinding kan mogelijk leiden tot een medicijn tegen alcoholmisbruik.

Amerikaanse onderzoekers hebben een gen gevonden dat betrokken is bij het drinken van alcohol. De bevinding kan mogelijk leiden tot een medicijn tegen alcoholmisbruik.

Wetenschappers van de universiteit van Texas analyseerden de genetische informatie van meer dan 100.000 mensen zonder alcoholverslaving. Ze ontdekten een gen dat een rol speelt bij het drinken van alcohol. Bier of wijn drinken is een deels erfelijke gewoonte, waar niet slechts één oorzaak of biologisch mechanisme aan ten grondslag ligt. Tot nu toe konden slechts enkele genen worden geassocieerd met alcoholconsumptie.

Het nieuw geïdentificeerde gen zorgt ervoor dat er in het brein een bepaalde receptor aan wordt gemaakt voor de hormonen FGF21 en FGF19. FGF21 werd in eerder onderzoek al gelinkt met de onderdrukking van een voorkeur voor alcohol bij muizen. Toen de onderzoekers muizen zo modificeerden dat ze juist deze hormoonreceptor missen, gingen ze meer alcohol drinken.

De hormonen spelen waarschijnlijk een rol bij de communicatie tussen het brein en de lever en regelt op die manier de zin in alcohol, klinkt het. Verder onderzoek moet uitwijzen of dit gen een rol kan spelen in de ontwikkeling van een medicijn tegen overmatig alcoholgebruik. (ab)